'het verhaal'

 

 

HOE HET BEGON

 

Herfst 1990.

Ergens in een Brugse huiskamer leert Saskia aan Hilde haar eerste gitaarakkoorden.

Saskia, klassiek geschoold, zingt en speelt gitaar, staat van jongs af aan op de planken.

Hilde, heeft piano in de vingers en hongert naar andere instrumenten.

Het klikt tussen de twee.

Er wordt hard gewerkt en luidop gedroomd.

De piano komt weer boven water en Hildes passie voor instrumenten laait op.

Tin whistles, percussie en accordeon vallen haar eveneens in handen.

Herfst wordt lente. Woord en muziek ontwaken. Klanken krijgen kleur.

Bij een eerste stem voegt zich een tweede. Samen resulteren ze in een verrassend nieuw geluid.

Tekst en muziek vloeien uit de pen en andere muzikanten spoelen aan.

Musiceren in de huiskamer vraagt om meer.

Brugge, 20 februari 1993.

Saskia en Hilde staan met hun toenmalige bezetting voor de eerste maal op de planken en brengen hun eigen werk, toen nog onder de naam Bourguignon.

De toon is gezet. Getijden breken aan.

Enkele muzikanten gaan, andere komen, eb en vloed.

De twee boegbeelden ankeren zich meer en meer vast, beïnvloed door de stroming, de stroming beïnvloedend.

Als een golfbreker beroeren ze de zee, de ziel.

1997.   Symboliek wordt naam, Brise l’Ame.

 

 

HOE HET GROEIDE  

 

Brise l'Ame is af en toe te zien in kleine bezetting, Brise l'Ame Intiem.

Er wordt een poëzieprogramma uitgewerkt en muziek voor een kortfilm gecomponeerd.

Met de grote formatie die in 2000 wordt gevormd, doet Brise l'Ame heel wat podia aan.

Samen met Wouter Vandenabeele duiken ze de studio in en nemen er hun eerste professionele demo op.

Brise l'Ame deint verder op het ritme van de getijden, eb en vloed, vloed en eb, ...

Eind 2003 kiezen drie muzikanten een andere stroom.

Het wordt even stil rond Brise l'Ame,

maar die stilte is bron van vernieuwing en kracht.

 

In 2004 neemt Brise l'Ame een nieuwe wending.

Grenzen worden opengetrokken.

De twee West-Vlamingen steken de provinciegrenzen over, gaan op zoek doorheen het Vlaamse muzieklandschap en vinden in Antwerpen en Brabant vier nieuwe muzikanten die zich achter hen scharen, enthousiaste musici met een indrukwekkend visitekaartje:

Ann Engels (cello), Bart Vanistendael (altviool), Ioan Baranga (contrabas), Frank Van Eycken (Braziliaanse, Cubaanse en Afrikaanse percussie).

Het instrumentarium van de twee singer-songwriters blijft behouden (zang, gitaar, accordeon, tin en low whistles, darbuka, bodhrán, rain stick, blues harp).

De samenwerking met deze nieuwe muzikanten en het vernieuwde instrumentarium brengt de gezochte verruiming en verdieping op artistiek vlak met zich mee. Het ‘jeugdig jonge’ Brise l’Ame ontpopt zich tot een ‘volwassen groep’ en keert in een metamorfose terug.

 

Brugge, 19 december 2004.

Saskia en Hilde staan voor de eerste keer op de planken met hun gloednieuwe bezetting.

Brise l'Ame krijgt de eer om Brugges Festival Off Stage te openen.

Een opening naar een nieuwe toekomst ...

 

 

HOE HET KLI(N)KT

 

Brise l’Ame. De golfbreker. Getekend door eb en vloed.

Eb en vloed.

Twee componenten op verschillende vlakken terug te vinden, naar vorm, naar inhoud.

Saskia en Hilde.

De twee pijlers. Twee stemmen, het ene moment als tegenpolen tegenover elkaar, het andere moment in elkaar overvloeiend. Een nieuwe eenheid. Symbiose van licht en donker.

Tekst en muziek.

Wat bezingen ze? Het leven, door het tij getekend. De zielenroerselen. De liefde, niet altijd gewonnen, maar nooit echt verloren. Want het gevoel is uitgezuiverd, smaakt nooit wrang.

En al is het verhaal soms intriest, wegen de woorden ondraaglijk zwaar, de composities verheffen het geheel: als licht dat de wolken doordringt en het water beroert. Symbiose van licht en zwaar.

De muziek wordt door alle muzikanten op een eigen manier verder ingekleurd via een heel uitgebreid instrumentarium. Nu eens zacht golvend, dan weer bruisend zoekt hun muziek zich een weg richting ‘folk’. Maar er is meer.

Brise l’Ame creëert een nieuwe noemer om haar muziek onder thuis te brengen:

‘intimistische wereldkamerfolk’; een kruisbestuiving van singer-songwriter, folk, pop en wereldmuziek.

De sound is authentiek, eigenzinnig of gewoonweg ‘Brise l’Ame’.

 

Brise l’Ame. De ziel. Brengt golven in beweging.

Beroert een ruim publiek dankzij de universele thema’s.

Het verhaal op zich hoeft niet altijd begrepen te worden.

Belangrijk is dat mensen geraakt worden omdat ze hun éigen verhaal herkennen.

 

 

 

 

Brise l’Ame was onder meer te gast in:

2000     Knokke-Heist - World Bolle, Diksmuide - C.C. Kruispunt,

              Knokke-Heist - voorstelling ‘Grijs’ (poëziebundel Mia Sneppe) C.C. Scharpoord,

              Westkapelle, Torhout, Oostende

 

2001     Deerlijk - Deerlycke Folkfestival, Brasschaat - Filmproject, Brugge - Wereldcentrum,

              Knokke-Heist, Brugge, Torhout, Loppem, Ieper, Zedelgem, Beernem

 

2002     Dranouter - ‘t Folk, Zedelgem - ‘Grijs Gebracht’ (poëzie van Mia Sneppe) C.C. Groene Meersen,

              O-Dag Brugge 2002 - Foyer Stadsschouwburg,

              Diksmuide, Brugge, Knokke-Heist, Loppem, Lovendegem, Aartrijke,

              Vlaanderen Feest! - Poperinge,

              Oude en Nieuwe Belgen (Brugge 2002 i.s.m. Rembetika vzw) - Concertgebouw Brugge,

              Folkfestival Dranouter,

              ‘Grijs Gebracht’ (poëzie van Mia Sneppe) O.C. ’t Zonneke, Koolskamp en O.C. De Valkaart, Oostkamp

 

2003     Beernem, Na Fir Bolg Folkfestival - Vorselaar, Rollo Rock - Rollegem, 

              Vlaanderen Feest! - Veldegem, World Bolle - Knokke-Heist,

              Cultuurmarkt van Vlaanderen - Zuiderpershuis - Antwerpen,

              't Folk - Dranouter,

              Razzmatazz - Oost-Souburg (NL)